apr 302013
 

Dit is het vijfde artikel in onze serie over de factoren die een rol spelen in de effectiviteit en de retentie van management trainingen. De eerste vier artikelen zijn hier te vinden: factor 1: het belang, factor 2: de intensiteit, factor 3: de structuur van het aanbod en factor 4: de methode van aanbieden.

spanning

In dit artikel bespreken we de vijfde factor die van invloed is op de retentie. En dat is de spanning die gecreëerd wordt in de manier waarop de stof aangeboden wordt. Het leerproces moet leuk en spannend zijn, zodat je er helemaal in op wilt gaan. Je gaat je er beter op concentreren en je brein zal het eerder belangrijk genoeg vinden om op te slaan als het met een sterke, positieve prikkel wordt geassocieerd. Een zekere spanning zorgt ervoor dat je zowel lichamelijk als geestelijk alerter bent, en is dus goed voor je leerprestaties. Teveel spanning daarentegen zorgt voor stress en heeft een nadelige invloed. Het is daarom een belangrijke taak voor de spelleider van een simulatie om deze spanning op de juiste hoogte te brengen en wanneer nodig aan te passen. Hiervoor dienen de mogelijkheden in de simulatie aanwezig te zijn.

Simulaties kunnen worden uitgevoerd in de vorm van een ‘game‘. De cursisten strijden daarbij in teams tegen elkaar. Bijvoorbeeld als management teams van concurrerende bedrijven in onderlinge concurrentie op een gemeenschappelijk markt. Dit maakt het spannend, wie wil er tenslotte niet ‘winnen’? En het blijft veilig, het is tenslotte een (rollen)spel, en geen werkelijkheid. En ook van “verliezen” kan veel worden geleerd. Dit kan door de spelleider nadrukkelijk worden ingebracht, want de spanning moet ‘positief’ blijven. Door dit concurrentieprincipe bereik je ook dat de teams invloed op elkaar uitoefenen. Daarmee krijgt de simulatie een onvoorspelbare dynamiek en is er geen sprake van “het model doorhebben”. Immers deze wederzijdse invloed is niet in het model vastgelegd maar wordt door de deelnemers zelf bepaald.

Het gaming element is van groot belang voor de spanning die je gedurende de simulatie opbouwt. Het is een hele makkelijke manier om de aandacht langdurig vast te houden. Zorg er daarbij wel voor dat er niet een gevoel van één winnaar en vele verliezers ontstaat. Zo kun je bijvoorbeeld elk team vragen naar hun eigen doelstelling en ook ‘punten’ uitdelen voor de mate waarin dat eigen doel bereikt is en dit bij de evaluatie te benadrukken.

Sorry, dit bericht is nu gesloten voor commentaar.