mrt 312013
 

Dit is het vierde artikel in onze serie over de factoren die een rol spelen in de effectiviteit en de retentie van management trainingen. De eerste drie artikelen zijn hier te vinden: factor 1: het belang, factor 2: de intensiteit en factor 3: de structuur van het aanbod.

methode

In dit artikel bespreken we de vierde factor die van invloed is op de retentie. En dat is de methode waarmee de stof aangeboden wordt. De methode van aanbieden moet passen bij de soort van stof en de manier waarop de stof verwerkt moet worden. Om dit goed te kunnen doen, dienen we derhalve eerst te kijken naar de manier waarop management beslissingen genomen worden. Want dat is immers hetgeen waar we de cursist op willen trainen.

Management beslissingen worden genomen om een bedrijfsdoel te realiseren. Het bedrijfs- (of instellings-)doel moet dus bekend zijn of alsnog worden geformuleerd, anders kan geen sprake zijn van coherente beslissingen. Om een doel te kunnen stellen is ook een langetermijn visie nodig, anders kan het doel niet regelmatig worden gecheckt en aangepast aan zich veranderende omstandigheden. Als het doel bekend is kan vervolgens een strategie worden opgesteld: een efficiente route van de huidige situatie naar het doel. Hierbij horen mijlpalen en de volgorde waarin deze bereikt dienen te worden. En tenslotte kunnen op basis hiervan de besluiten op management niveau worden genomen die ons stapje voor stapje dichter bij het doel gaan brengen.

Terugkijkend naar de meest effectieve methode waarop simulaties aangeboden kunnen worden is het van belang dat de hierboven beschreven stappen (van visie naar doel en via strategie naar beslissingen) allemaal geoefend kunnen worden. En dat op een realistische manier. Onze ervaring is dat een rollenspel in combinatie met een simulatie hiervoor een heel goede methode is. Informatie kan aan de cursisten verstrekt worden langs de kanalen waarop men dit in werkelijkheid ook krijgt. Interacties met de omgeving (klant, toeleveranciers, bank, overheid) kunnen worden nagespeeld middels acteurs of specialisten. Maar ook het werken met teams is in een simulatie zeer goed mogelijk, zodat ook het samenwerken, delegeren, controleren, concurreren en andere vormen van interacties goed te oefenen zijn.

Een en ander kan bovendien aangepast worden aan het al aanwezige niveau van de cursisten. De complexiteit van de informatie, het aantal te nemen beslissingen en de detaillering van het bedrijfsmodel kunnen in een simulatie op het niveau en de ervaring van de cursisten afgestemd worden. Ook de tijdsdruk kan eenvoudig gevarieerd worden en daarmee op het niveau aangepast worden. Juist al deze mogelijkheden tot flexibele aanpassingen, die inherent zijn aan simulaties, maken de simulatie tot een heel krachtig en effectief leermiddel.

 Geef een reactie

U kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vereist)

(vereist)

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.