Waarom is een simulatie zo leuk om te doen?

 

bovag

We merken steeds weer dat alle deelnemers steevast heel enthousiast aan een simulatie meedoen. Sommigen hebben in het begin een wat sceptische houding. Maar iedereen wordt al snel in de vaart van het intensieve spel meegesleept en gaat zich steeds meer in zijn rol inleven. Het competatieve element (de virtuele bedrijven beconcurreren elkaar op een gemeenschappelijke markt) draagt hier veel aan bij. Na korte tijd zie ik altijd dat deelnemers hun virtuele bedrijf als vrijwel levensecht gaan beschouwen. Met name wanneer je het rollenspel uitbreidt naar de contacten tussen management team en hun omgeving. Dit kun je bijvoorbeeld met de hulp van acteurs die de omgevingsrelaties (zoals klanten, bank, vakbond) uitbeelden.

Het effect van ongestraft fouten mogen maken, het belonen van creatieve acties, het samen iets nieuws beleven, merken dat je invloed op de resultaten hebt, dit draagt allemaal bij aan een buitengewoon enthousiasmerende sfeer die garant staat voor een leuke ervaring gecombineerd met een hoge leeropbrengst.

Sorry, dit bericht is nu gesloten voor commentaar.