Dit is het derde artikel in onze serie over de factoren die een rol spelen in de effectiviteit en de retentie van management trainingen. De eerste twee artikelen zijn hier te vinden: factor 1: het belang en factor 2: de intensiteit.
In dit artikel bespreken we de derde factor die van invloed is op de retentie. En dat is de structuur waarin de stof wordt aangeboden. Structuur helpt om de stof begrijpelijk en ‘behapbaar’ te maken. Het moet een logisch samenhangend geheel zijn, met een duidelijke structuur, zodat je het in je geheugen aan voldoende kapstokjes kunt ophangen. Heldere interne verbanden kunnen ook helpen de structuur te verduidelijken. En hoe meer hoofdzaken van details zijn te onderscheiden, des te makkelijker het is om het op te slaan.
Simulaties zijn een modellering (nabootsing) van de werkelijkheid. Een abstractie waarbij onbelangrijke details kunnen worden weggelaten, en hoofdzaken kunnen worden benadrukt. De presentatie kan in een simulatie zodanig worden vormgegeven dat structuur en verbanden direct zichtbaar zijn. Verbanden kunnen op deze manier ook vanuit educatief oogpunt worden verduidelijkt. Er vindt echter altijd een afweging plaats bij het modelleren: te veel details resulteren in een onoverzichtelijk geheel wat het leerproces bemoeilijkt en waardoor men de simulatie als een gokspelletje gaat ervaren. Te weinig details daarentegen resulteren in een model dat als niet-realistisch wordt ervaren. Deze afweging tussen meer of minder detaillering is altijd één van de lastigste keuzes bij het modelleren, maar vormt desalniettemin een essentiële schakel in de effectiviteit van de simulatie.
Bij complexe simulaties is het daarom aan te bevelen de simulatie te beginnen met een ronde waarin alleen beslissingen op hoofdpunten genomen dienen te worden en een volgend niveau van detaillering pas in een volgende ronde toe te laten. Zo kunnen we de cursisten ook helpen een ‘helicopter view’ aan te leren waarbij een onderscheid tussen hoofdzaken en details van belang is.