mrt 122013
 

Trainen is in de huidige economie een voortdurende noodzaak om bij te kunnen blijven in je kennis en vaardigheden. Maar zijn trainingen eigenlijk wel zo effectief? In een land als Nederland wordt jaarlijks ruim 3 miljard (cijfer CBS) uitgegeven aan bedrijfstrainingen, maar brengt dit zijn geld wel op? Een vraag die zeker in deze tijd vaak gesteld wordt. Toch wordt bij het boeken van een training vaak alleen naar de inhoud gekeken, niet naar de effectiviteit van de gebruikte overdrachtsmethodieken.

Om iets nieuws te leren moet je het “opnemen” en kunnen “reproduceren”. Je moet het in je geheugen opslaan en op het juiste moment je weer kunnen herinneren. Dit geldt zowel voor kennis (dingen die je weet) als voor vaardigheden (dingen die je doet). Dit is uiteraard niets nieuws. Maar toch gaat het hier vaak mis. De retentie van trainingen (de hoeveelheid van de stof die je na een bepaalde periode nog beheerst) is vaak erg laag.

We zullen in een serie artikelen in onze nieuwsbrief telkens een tipje van de sluier oplichten over de factoren die van invloed zijn op de retentie en vervolgens zullen we kijken welke rol simulaties hierbij kunnen spelen.

belang

In deze nieuwsbrief bespreken we de eerste factor die van invloed is op de retentie. En dat is Het belang dat de cursist aan de training hecht. Als een cursist de training als niet-relevant voor zijn werk ervaart, niet interessant vindt of niet op het juiste niveau schat, zal hij of zij er uiteraard niet geconcentreerd aan deelnemen. De stof wordt dan slechts oppervlakkig of maar zeer gedeeltelijk opgenomen.

Het is dus belangrijk dat de cursist het als belangrijk ervaart. Mensen hebben geleerd informatie te filteren. Wat niet belangrijk is, is saai, en wordt door ons brein genegeerd. De afstand tussen de leeromgeving en je toepassingsomgeving moet daarom zo klein mogelijk zijn.

Een simulatie is een prima middel om een training zoveel mogelijk op je directe werksituatie te laten lijken. Daarmee neemt de relevantie en dus ook het belang voor de cursist toe. Maak dit de cursist ook duidelijk: dat hij/zij iets gaat oefenen waar hij/zij, maar ook het bedrijf, direct voordeel van hebben. Refereer daarbij aan bekende problemen of knelpunten. Gebruik een simulatie die eenvoudig is aan te passen, zodat de dagelijkse werksituatie hierin zeer herkenbaar is terug te vinden. Pas de simulatie stapsgewijs aan waar veranderingen gevraagd worden, zodat ook het gewenste veranderingsproces al tijdens de simulatie wordt doorgemaakt. Dit wapent de deelnemers tegen de tegenwerking die bij elke verandering onvermijdelijk gevoeld wordt.

Enkele tips die ervoor zorgen dat de cursist het belang van de simulatie ziet en er daardoor actiever aan gaat meedoen:

  • Spits een simulatie zoveel mogelijk toe op de werkomgeving van de deelnemers. Maak deze herkenbaar in de simulatie.
  • Gebruik de juiste terminologie en processen in de simulatie.
  • Voeg ook scenario’s toe die specifiek zijn afgestemd op de dagelijkse problematiek van de deelnemers.
  • Help de deelnemers om de simulatie als een belangrijk evenement te beschouwen. Kondig het groots en ruimschoots van te voren aan.
  • Speel een serieuze simulatie nooit (of hooguit deels) via internet: deze ontaardt dan direct in een spelletje zonder veel leereffect door gebrek aan feedback en sfeeropbouw.
  • Laat de deelnemers ook regelmatig tijdens de simulatie zelf reflecteren op wat ze al geleerd hebben, en vraag of ze het al voldoende geoefend hebben.

 Geef een reactie

U kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vereist)

(vereist)