mrt 192013
 

Management Simulaties (ook wel “serious games” genoemd) zijn een manier om de stof behorend bij een management training daadwerkelijk en intensief te kunnen oefenen. In het kort: De deelnemers (cursisten) nemen alle relevante beslissingen op het managementniveau voor een hypothetisch bedrijf. Deze beslissingen worden middels software verwerkt en de deelnemers zien direct de resulaten van hun beslissingen.

Eigenlijk is het een rollenspel: de cursisten spelen in groepen de rol van een management team, maar hun bedrijven en de markt worden gesimuleerd. Dit geeft de mogelijkheid om de stof behorende bij een management training intensief en op een aantrekkelijke manier te kunnen oefenen. En dat in een veilige omgeving: foute beslissingen hebben geen desastreuze consequenties maar hebben juist een groot leereffect.

Het bovenstaande is een hele korte omschrijving van wat een management simulatie is. Er valt echter nog heel wat aan toe te voegen. Ik zal dit in het onderstaande voor een deel verder invullen.

Waarom zijn management simulaties zo effectief?

Om nieuwe stof aan te leren moet je het niet alleen cognitief tot je nemen, maar je moet het ook kunnen oefenen. Leren fietsen leer je niet uit een boek, je moet kunnen vallen en weer opstaan. Idem met een vreemde taal: deze leer je alleen door het ook te spreken. Echter veel management trainingen geven je niet de mogelijkheid daadwerkelijk te oefenen. Vaak blijven deze hangen in de theorie. Met als gevolg dat het geleerde snel weer vergeten wordt en men het niet weet toe te passen in het dagelijkse werk. Hiervoor bieden simulaties een aantrekkelijke oplossing. Deze geven de mogelijkheid vrijwel alle aspecten van een management situatie op een heel realistische en intensieve manier te oefenen.

Wat kun je oefenen bij een management simulatie?

  • Besluitvormingsproces: Hoe bepaal je de missie van een bedrijf, hoe leid je daar een doelstelling van af? Hoe vertaal je het doel in een strategie? Hoe neem je je beslissingen op basis van die strategie?
  • Informatieverwerking: Hoe verwerk, filter en analyseer je alle informatie die je vanuit je bedrijf en vanuit de markt bereikt? Welke is relevant en hoe betrouwbaar is die informatie? Je neemt beslissingen op basis van die informatie met als leidraad je strategie. Als vervolgens de resultaten binnenkomen, toets je de resultaten aan de genomen beslissingen. Hebben de beslissingen tot de gewenste resultaten geleid, of waarom niet? Dit is weer een stukje analayse. Mogelijk moet je vervolgens je strategie of zelfs je doelstelling bijstellen. Hoe gaan deze processen in hun werk? Deze processen kun je bij een management simulatie eindeloos oefenen waardoor je veel effectiever leert werken op een management positie.
  • Samenwerking: Bij een management simulatie werk je doorgaans in een team. Je leert zelf een team te formeren en je merkt direct of dat team goed functioneert. Hoe ga je de taken verdelen? Hoe ga je je overleg structureren? Je leert te reflecteren over het teamfunctioneren en je eigen rol daarin.
  • Vaardigheden: Je kunt in een simulatie diverse relevante vaardigheden oefenen: teamgeest, helikopterview, financieel inzicht, presentatietechniek, reactievermogen op onverwachte gebeurtenissen, leren van fouten, omgaan met verantwoordelijkheid, delegeren, pro-actief gedrag, ondernemerschap, procesmatig en financieel management, klantgerichtheid, leidinggeven, personeelsmanagement, omgaan met stress, ….

Waarom is dit bovendien zo leuk om te doen?

bovag

Ik merk steeds weer dat alle deelnemers steevast heel enthousiast aan een simulatie meedoen. Sommigen hebben in het begin een wat sceptische houding. Maar iedereen wordt al snel in de vaart van het intensieve spel meegesleept en gaat zich steeds meer in zijn rol inleven. Het competatieve element (de virtuele bedrijven beconcurreren elkaar op een gemeenschappelijke markt) draagt hier veel aan bij. Na korte tijd zie ik altijd dat deelnemers hun virtuele bedrijf als vrijwel levensecht gaan beschouwen. Met name wanneer je het rollenspel uitbreidt naar de contacten tussen management team en hun omgeving. Dit kun je bijvoorbeeld met de hulp van acteurs die de omgevingsrelaties (zoals klanten, bank, vakbond) uitbeelden.

Het effect van ongestraft fouten mogen maken, het belonen van creatieve acties, het samen iets nieuws beleven, merken dat je invloed op de resultaten hebt, dit draagt allemaal bij aan een buitengewoon enthousiasmerende sfeer die garant staat voor een hoge leeropbrengst.

  4 Reacties to “Wat zijn management simulaties?”

  1. Ik vraag me toch altijd weer af bij simulaties hoe je de verbinding maakt met de praktijk van alledag, die vaak anders is dan door mensen beschreven wordt. Natuurlijk ligt een simulatie dichter bij de werkelijkheid van alledag dan een training waarin theorie wordt gepresenteerd en waar met de theorie wordt geoefend, maar toch blijft een simulatie een afwijkende omgeving. Hoe garandeer je de overdracht tussen oefensituatie en praktijk?

    • Hoi Norman,

      Leuk weer wat van je te horen!

      De transfer van theorie naar praktijk bij simulaties is inderdaad een belangrijk aandachtspunt. Je hebt helemaal gelijk dat een simulatie anders is dan de praktijk, maar ik geloof dat je veel kunt doen om die aansluiting zo goed mogelijk te laten verlopen. Je kunt namelijk best veel doen om de simulatie zo realistisch mogelijk te maken. Betrek ook dezelfde interfaces als je in je dagelijkse praktijk hebt in de simulatie (bijvoorbeeld met acteurs), gebruik dezelfde procedures, anticipeer op weerstanden (dit zijn m.i. de grootste verstoorders voor de transfer naar de praktijk) en oefen dit ook in de simulatie. Je praat dan al gauw over maatwerk, maar als er een redelijk belang bij bestaat, dan is dat snel de moeite waard.

      Er is nog relatief weinig echt wetenschappelijk (meetbaar en reproduceerbaar) onderzoek naar gedaan, wel blijkt telkens dat cursisten simulaties als heel positief ervaren, ook wat betreft het beklijven van de stof. En het effect lijkt groter te worden naarmate de simulatie meer op de werkelijkheid lijkt en ook naarmate de stof (het onderwerp van de virtuele wereld) complexer is. Ook het regelmatig vragen van de cursisten om over hun ervaringen tijdens de simulatie te reflecteren op wat ze aan het doen zijn verhoogt de transfer. Verder is het ‘fouten mogen maken’ en daarna ‘opnieuw kunnen proberen’ evenals het herhalingsaspect ook heel bevorderlijk voor de het je eigen maken van de stof en daarmee voor de overdracht. Er is namelijk een direct verband tussen het je eigen maken van de stof en het kunnen toepassen daarvan in de praktijk.

      • Dank je wel voor je duidelijke antwoord Paul. Dat maakt duidelijk dat je als je een simulatie inzet om te gaan opleiden je goed moet inventariseren hoe je eigen organisatie er uitziet zodat je de simulatie goed kunt inbedden in het opleidings-/trainingsproces.

        Heb jij daar ook misschien een stramien voor om klanten te helpen hun eigen organisatie te onderzoeken, zodat ze de simulatie zo effectief en efficiënt mogelijk kunnen inzetten.

        • Als het niet al te complex is help ik ze een paar use cases te formuleren waarin het probleem (of de vraag) naar boven komt. Die verwerk ik dan in de simulatie zodat oefening mogelijk wordt. De trainer vraag ik hierop te observeren en feedback te geven. En dan eventueel de case te herhalen, met telkens enigszins gewijzigde parameters zodat de oefening interessant blijft.

          Dit klinkt eenvoudig maar heeft in de praktijk de neiging snel complex te worden. Probeer complexe cases uiteen te rafelen in meerdere simpele cases. Als het inderdaad complex wordt (zoals bij ingrijpende organisatiewijzigingen), raad ik ze aan dat we daar tevens een organisatie-adviseur bij betrekken en dan samen m.m. hetzelfde te doen.

 Geef een reactie

U kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vereist)

(vereist)